‘Het was continu zoeken naar wat wel en niet kon’

2020 was een bijzonder jaar. De wereld stond op z’n kop en Covid-19 hield ons allemaal in de greep. De wereldwijde pandemie hadden we nooit kunnen voorzien en raakte ons allemaal. Tijdens de eerste weken was het zoeken naar een manier waarop we onze dienstverlening konden voortzetten. Begrip en empathie voerden de boventoon.. Veel bedrijven hanteerden – door de coronacrisis – een coulanter beleid bij betaalachterstanden. En daar werd helaas ook wel misbruik van gemaakt. Het hielp daarbij ook niet mee dat de Rechtspraak een tijd lang helemaal plat lag.

Corona-betekening Als deurwaarders hebben we samen met de beroepsgroep heel veel gedaan om ons werk doorgang te kunnen laten vinden. Daar kregen we niet overal evenveel begrip voor. Uiteindelijk is een wetsvoorstel ingediend bij de Tweede Kamer voor de spoedwet de ‘Corona-betekening’. Het was heel belangrijk dat deze er kwam, omdat we áltijd in contact willen komen en blijven met onze klant-debiteuren. Het was continu zoeken naar een balans tussen wat wel en niet kon met de maatregelen die op dat moment golden. In een interview zei ik dat we geen pakketbezorgers zijn. Deze woordkeuze was misschien niet helemaal goed gekozen, maar het gaf wel aan dat we als deurwaarders een heel specifiek, zwaarwegend en essentieel beroep hebben. Ook in deze tijden moesten rekeningen gewoon betaald worden. Niet alleen omdat de schuldenproblematiek bij klant-debiteuren groeide, maar anders ook bedrijven in de problemen kwamen. Juíst voor hen was het net zo belangrijk dat wij ons werk op een veilige manier konden uitvoeren.

Niet alleen maar kommer en kwel Maar 2020 bracht ons gelukkig ook mooie dingen. Zo kwam steeds meer het besef dat de maatschappij aan het veranderen is. Terwijl iedereen zoekende was naar het ‘nieuwe normaal’, ontstond voor ons een nieuwe werkelijkheid in de incassowereld. Een mondigere maatschappij, lontjes die steeds korter worden en een samenleving die verandert. We konden onze ogen hier niet voor sluiten en wilden hiermee graag aan de slag. Dat resulteerde in de voorbereidingen voor ons online programma Leren-incasseren. In 2020 zijn we druk bezig geweest met alle voorbereidingen hiervoor en begin 2021 gingen we live. Dat is ook echt typisch Janssen & Janssen. In roerige tijden zien we kansen en durven we hierop in te spelen. Wat mij betreft mogen we trots zijn op 2020, maar kijken we snel vooruit. Op naar het nieuwe normaal. Veel leesplezier. Wilbert van de Donk Directeur Janssen & Janssen